El Taller d'Imatge treballa amb l'equip que investiga el naufragi d'un gran mercant romà a la Vila Joiosa

08.10.2012

Entre els dies 10 de setembre i el 5 d'octubre la Direcció general de Patrimoni Cultural Valencià ha realitzat una excavació arqueològica subaqüàtica en el Derelicte Bou Ferrer, localitzat enfront de la costa de La Vila Joiosa, en la qual ha participat el Taller d'Imatge.

Al costat de la DGP han col·laborat institucions de reconegut prestigi internacional en el camp de l'arqueologia nàutica i subaqüàtica com el Départament donis Recherches Archéologiques Subaquatiques et Sous-marines (DRASSM) del Ministeri de la Cultura de França, el Centri National de la Recherche Scientifique, les universitats de Tolosa de Llenguadoc-Li Mirail i la de Barcelona i València, així com el Museu Nacional d'Arqueologia Subaqüàtica (ARQUA). També ha participat en el projecte Vilamuseu, la Xarxa de Museus i Monuments de l'Ajuntament de la Vila Joiosa, que ha aportat als seus tècnics i la infraestructura necessària per al trasllat i conservació dels materials extrets del fons marí. La Fundació General de la Universitat d'Alacant s'ha encarregat de documentar el procés d'excavació mitjançant filmacions en vídeo que serviran per divulgar el procés i els resultats de la investigació.

Els objectius d'aquest esforç per part de les institucions participants han estat dues: u científic, basat a aprofundir en el coneixement d'un jaciment sense paral·lel conegut en el Mediterrani, donat la seva grandària, estat de conservació i accessibilitat; i un altre destinat al disseny d'una experiència pilot per fer visitable el jaciment. Aquesta iniciativa busca crear una oferta cultural inèdita en tot el país per generar a la nostra província un nou tipus de turisme de qualitat. Es tracta de posar les bases per fomentar noves activitats econòmiques, basades en el turisme cultural, capaços de generar ocupació i riquesa a través de les empreses de bussej de la Comunitat Valenciana.

El material en vídeo, filmat pel Taller d'Imatge, completa una exhaustiva documentació gràfica que es realitza des de fa més de deu anys. A través d'aquestes imatges serà possible editar un document audiovisual que mostri els avanços arqueològics realitzats sobre el naufragi des del seu descobriment i la metodologia científica utilitzada en l'excavació. El derelicte Bou-Ferrer és un gran mercant de mitjan el s. I d. de C., procedent d'un important port de l'actual Andalusia. En el seu trànsit per alta mar va haver de ser desplaçat per un temporal de llevant, va buscar refugi en la costa però no ho va aconseguir i es va enfonsar enfront de La Vila Joiosa, a 25 metres de profunditat.

A més de la càrrega principal, composta per més de 2500 àmfores de salazones de peix, el vaixell transportava unes cinc tones de lingots de plom, gravats amb una important epigrafia que llancen llum sobre la fiscalització del comerç que exercia l'imperi o fins i tot sobre la seva pertinença a l'emperador. Les imatges gravades pel Taller d'Imatge mostren, per vegada primera, l'envergadura de les fustes del casc que es conserven en un excel·lent estat i que ha permès constatar que es tracta d'un gran buc, un gran veler de comerç.

En la roda de premsa celebrada el divendres cinc d'octubre, van participar el vicerector Carles Cortés i la vicerectora Mónica Martí, al costat de la directora general de Patrimoni Cultural de la Consellería de Cultura, Marta Alonso i l'alcalde de la Vila Joiosa, Jaime Lloret. Els dos vicerectors van mostrar la importància de la col·laboració entre les institucions i l'interès en què el MUA pugui exhibir els resultats de les investigacions sobre el derelicte Bou Ferrer. Així mateix van destacar la importància de la divulgació de la ciència a través dels mitjans audiovisuals, per arribar als ciutadans i fer-los partícips d'un patrimoni que és de tots.

Enllaços a la notícia en diferents mitjans: