Dos treballadors de la UA mostren en un documental les propietats del ioga i la meditació per a suportar el càncer

Protagonitzat Xavi Alongina, un dels mestres espanyols que té més repercussió, Un vagabundo del Dharma es rodarà entre l’Índia, el Nepal i Novelda gràcies al micromecenatge

EN LES IMATGES, Captura de dues seqüències del documental i un moment del rodatge a Novelda, en el qual apareixen els tres protagonistes principals del projecte: Carlos Mateo (dreta), Xavi Alongina (centre) i Luis G. Verdú (esquerra)

Alacant, 14 de gener de 2015

Un vagabundo del Dharma és el títol del documental en el qual, des de fa més d’un any, es troben immersos dos treballadors de la Universitat d’Alacant: el fotògraf, sociòleg i professor de ioga, Carlos Mateo i el realitzador i càmera de televisió, Luis García Verdú. Inspirat en el llibre 108 miradas de Xavi Alongina, protagonista indiscutible de la cinta, el treball gira al voltant del ioga i la meditació, l’Índia i els viatges, però també de la salut i la malaltia, perquè, com expliquen els artífexs d’aquest, “la relació amb el càncer que Xavi té des de fa 4 anys és també una dels protagonistes d’aquesta història; com és possible afrontar-lo minimitzant el patiment, amb desafecció, sense por, amb acceptació, des de el que ha après Xavi en tots aquests anys de dedicació al ioga i la meditació”.

El projecte, sense ànim de lucre, parteix de la convicció dels autors “que la manera com Xavi Alongina està enfrontant la malaltia pot ser una font d’inspiració i motivació per a d’altres persones que estiguen passant per aquest procés”. “El valor de la senzillesa, la importància de mirar cap a dins i la valuosíssima utopia que aspirar a l’impossible té valor, ja que n’hi ha més, molt més, del que els ulls veuen i la ment concep... i que sense conèixer-nos a nosaltres mateixos mai coneixerem a ningú de debò", manté el mestre de ioga en el pròleg del llibre.

Fins al moment, s’ha rodat una part del projecte que transcorre a Novelda i voltants, on a més de diferents entrevistes, s’han gravat algunes sessions de meditació i ioga i les restes de l’antiga comunitat budista dels Molins. Rodat en espanyol i en anglès, el documental tindrà a més les intervencions d’altres figures rellevants del ioga i la meditació, entre aquests algun lama tibetà.

Un projecte participatiu

Per a gravar les localitzacions a l’Índia i el Nepal, els autors han engegat un projecte de micromecenatge o crowdfunding, que continuarà obert fins al dia 30 de gener. Com expliquen, “encara que ja hem aconseguit 4.600 dels 5.500 euros necessaris per a dur-lo a terme, el pitjor d’aquests projectes és que o aconsegueixes la totalitat de l’import, o et quedes sense gens de finançament”, per la qual cosa animen als qui creguen en el documental que col·laboren encara que siga amb donacions petites.

El viatge a l’Índia i el Nepal està previst per al març-abril de 2015, i l’objectiu és gravar en Dharamsala, on resideix la comunitat tibetana en l’exili i el Dalai Lama; a Benarés, potser la ciutat més sagrada de l’Índia i a Kàtmandu, on entrevistaran en el monestir de Kopan els mestres budistes que hi resideixen.

Un vagabundo del Dharma té la col·laboració de la Fundació General de la Universitat d’Alacant que, a través del Taller d’Imatge, ha oferit suport tècnic i s’encarregarà de les tasques de postproducció de so i infografia.

Per a col·laborar en el projecte i tenir-ne més informació, podeu visitar la pàgina vkm.is/unvagabundodeldharma

Els personatges

Mestre de ioga i meditació, cercador i viatger, Xavi Alongina va fer el seu primer viatge a l’Índia per terra l’any 1971, per a tornar-hi el 1973. A mitjans dels setanta, va viure dos anys a Àsia (l’Índia, el Nepal i Sri Lanka), on va estudiar meditació amb lames tibetans i monjos theravada. Des d’aleshores, ha tornat amb regularitat a l’Índia per a continuar els estudis de budisme i ioga. En els anys vuitanta ja dirigia viatges pel subcontinent i el 1991 va començar a guiar grups de Viajes Sanga per l’Índia, el Nepal i el Tibet amb persones interessades en la cultura oriental, el budisme i el ioga. Traductor d’una dotzena d’obres sobre budisme, és fundador i director d’Ediciones Dharma i professor sènior de Ioga Iyengar. Des del 1987 fins al 2012 va dirigir la revista trimestral Cuadernos de budismo. Des de fa quatre anys conviu amb un càncer i el tractament de quimioteràpia d’aquest.

Per la seua banda, Luis García Verdú és un realitzador alacantí que des del Taller d’Imatge de la Universitat d’Alacant ha participat en nombroses sèries documentals de naturalesa i temàtica social. En una línia més independent, ha filmat treballs com La ciudad de las columnas, Casas de chatarra, El viaje, Tourist class i més recentment Un trozo de cielo, en els quals alterna la denúncia social amb l’amor que té per altres cultures i, especialment, la seua passió per l’Índia.

Finalment, Carlos Mateo és a més de sociòleg en la Universitat d’Alacant, fotògraf, professor de ioga i instructor de mindfulness. Ha desenvolupat el seu treball fotogràfic al voltant de l’espiritualitat oriental al llarg de 7 anys (2004-2011), ha recorregut l’Índia, Tailàndia, Laos, Cambodja, Vietnam, la Xina i Indonèsia. Ha fet fins avui tres exposicions individuals: “Àsia: el temps detingut” (2005), “La mirada dels intocables” (2008) i “Ànimes errants: la mirada del silenci” (2011).